onsdag den 9. november 2016

Første nordjyske Sibiriske Jern !

Dagen startede dårligt! Meget dårligt endda, idet jeg ved sekstiden vågnede og kunne konstatere det bedrøvelige udfald af USA's præsidentvalg.

Klokken lidt i ni ringer min far og kan oplyse, at der er Sibirisk Jernspurv i Hirtshals. Jeg skynder mig ud af døren, får Emil afleveret i børnehaven og kører mod nord. Ca. 09.45 er jeg ved åstedet og blot små ti minutter senere får jeg set fuglen, idet den flotte fugl sætter sig fint i toppen af en lille busk. Dagen bliver øjeblikkeligt væsentligt bedre!

Første syn på den Sibirisk Jernspurv. Hirtshals, 9/11-2016.

Inden jeg returnerer til Aalborg kl. 10.45 ses fuglen on and off blandt andet fouragerende mellem store sten samt siddende i diverse buske. Flere gange høres fuglen kalde med sit spidse, mere ringlende jernspurve-agtige kald. Fuglen holdte til i et område, som jeg selv havde gennemtrawlet i sidste uge med samme formål for øje. Såvidt jeg er orienteret sås fuglen ikke efter 13.15, hvor den fløj adskillige hundrede meter mod sydvest.

Fuglen blev fundet af Brian Ravnborg, der benyttede en ledig time, mens hans bil var på et nærliggende værksted, til at luske lidt rundt på østhavnen. Tak for det!

Fundet er det første nordjyske og det ca. tolvte fund i Danmark, hvoraf blot ét ikke er fra 2016, nemlig 5/10-1992 Christiansø.
Den glade finder, Brian Ravnborg, udpeger krattet, hvor han fandt jernspurven siddende.


Sibirisk Jernspurv, Hirtshals, 9/11-2016.


Området, hvor jernspurven holdte mest til. Dels i det lave havtornkrat og dels blandt stenene forrest.


 Google Earth kort over lokaliteten, hvor fuglen primært opholdte sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar