søndag den 7. juni 2015

Ikke for sarda sjæle!


RoC-stjernen er på toppen igen og producerede i torsdags Skagens, Danmarks og Skandinaviens anden Sardinske Sanger. Intet mindre end imponerende. Undertegnede var lige ankommet på arbejde, da beskeden tikkende ind via birdcall. Hurtigt ud af døren og direkte kurs mod Skagen. Efter en lille times ventetid opdagede fuglestationsobservatør Anders Odd Nielsen den på kaldet, og herefter ses fuglen ganske fint i ca. 5 minutter, inden den forsvinder ind i stort krat. Jeg forlader lokaliteten som en glad mand og er tilbage på kontoret i Aalborg kl. 13.00.
Kaldet var, som jeg opfattede det, et smaskendet, et-tonet kald, der blev gentaget to gange hurtigt efter hinanden og mindede meget om fx dette kald. Balearsangers kald er derimod anderledes, to-tonet samt mere lavmælt og spurvelignende. Kaldet på fuglen i Skagen skulle efter sigende være blevet optaget af andre.
Det var dejligt, at det lykkedes, selvom der gik en time fra fuglen første gang hørtes som ubestemt sjov sylvia til, at den blev meldt ud!
Sardinsk Sanger, han, Grenen, Skagen, 4/6-2015.

Faktisk så jeg også den første fugl i Skagen i 2005, men kun enkelte gange i flugt. Således fik jeg overhovedet ingen wow-oplevelse, hvor jeg ved selvsyn kunne konstatere, at det vitterligt var en Sardinsk Sanger og ikke fx en Provencesanger. Af samme grund krydsede jeg aldrig fuglen.
Derfor var jeg ekstra glad, da jeg under en ferie med Johanne på Sardinien og Korsika i 2011 fik rig lejlighed til at stifte bekendtskab med arten. Indlæg på bloggen fra denne tur kan ses hér.
Sardinske Sangere, Mulino Cap Corse Mattei, Centuri, Cap Corse, Korsika, Frankrig, 31/7-2011.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar