fredag den 16. maj 2014

Børnefødselsdag

Min dag startede i Ulvedybet, og i løbet af morgenen begyndte meldingerne om Hvidvinget Terne fra Østdanmark at tikke ind. Jeg havde det nok på fornemmelsen af en eller anden grund. Der var dog ikke noget i tallene fra vores nabolande (i hvert fald som jeg kendte til) der indikerede dette, men klart højtryksvejr og nogle få fugle i DK i løbet af ugen skruede forventningerne lidt op. Jeg har aldrig fundet arten og faktisk aldrig set arten i maj overhovedet, så min hidtidige succes med invasionerne af arten har ikke været gode, da jeg af forskellige årsager aldrig har connected med disse.

Ved 13-tiden satte jeg, efter en overraskelsesfattig tur i Ulvedybet, sammen med Johanne og Emil kursen mod besøg hos svigerfamilien på Fyns Land. Som vi kørte sydover løb der løbende meldinger om flere og flere Hvidvingede Terner, nu også i Østjylland og på Fyn samt endnu større tal i Østdanmark. Fristelsen til at lave et et pitstop ved Hornbæk Enge, Årslev Engsø, Egebjerg Enge, Kongens Kær eller Rand Fjord var meget stor, men programmet tillod ikke svinkeærinder på vej derned.

Vel ankommet i Korup ved Odense hos svigerfamilien fik vi kaffe og kage. Ved halv seks-tiden kørte min svoger Johnny, søn Emil og jeg dog en tur op til Søndersø for at gå tur med barnevogn, samt for at jeg måske kunne erhverve mig en ny ædelart. Det lykkedes dog ikke ved Søndersø. På vejen hjem igen gjorde vi dog holdt vi ved Broby Sø ved Næsbyhoved og BINGO. Allerede fra bilen kunne jeg spotte et par Hvidvingede ! Jeg kom ud af bilen og fik fotograferet dem og talte flere gange ni flotte fugle. FED!

 

Hvidvingede Terner, Broby Sø, Næsbyhoved, Odense NV, 16/5-2014.


Johnny og Emil foran flyderen (slang for bilen) og rapsmark.


Emil krydser terner.


Lækker forret bestående af hvide asparges, skinke og Hollandaise-sauce, Korup, 16/5-2014. Jo jo, der var bred enighed i svigerfamilien om, at en ny ædelart bør fejres på behørig vis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar