torsdag den 17. oktober 2013

Tigerdyr !

Onsdag morgen startede med en omgang lusk ved Tranum Klit Camping ved Ejstrup Strand nord for Brovst. Krattene på og omkring campingpladsen er rigtig fine, men der er aldrig rigtig set noget derude om efteråret,  såvidt jeg husker. Krattene bød dog ikke på vanvittigt mange fugle, men lidt Fuglekonger, Rødhalse, drosler og gråsiskener samt pænt med overflyvende Lille Korsnæb og enkelte Store Korsnæb. Sidstnævnte fik jeg endda lavet en stemmeoptagelse af, da en enkelt eller to fugle fløj hen over mig.

Da der har været lidt Hvidsiskener i omløb, ville jeg tjekke gråsisken-flokken, som holdt til inde på campingpladsen. Mens jeg lusker rundt efter disse, hører jeg pludseligt et blødt "djuii"-kald bag mig og er med det samme klar over, at jeg står meget nær en Fuglekongesanger. Jeg finder ret hurtigt fuglen fouragerende i et adstadigt tempo i en sitkagran og får taget nogle fotos af den.
Fuglekongesanger, Tranum Klit Camping, Ejstrup Strand, 16/10-2013.

Herefter følger jeg fuglen i lidt over fem minutter, indtil den forsvinder fra mig. På trods af eftersøgning ser eller hører jeg aldrig mere til "Tigerdyret", som arten ofte kaldes. Fuglekongesanger var en ny ædelart for undertegnede, hvilket falder på et tørt sted efter et mindre godt år 2013 mht. selvfund.... Faktisk var fuglen også den første Fuglekongesanger, som jeg ser siden oktober 2003 i Blåvand.
Det lykkes mig heller ikke at finde en Hvidsisken, men ser vel minimum 75 gråsiskener, hvor af ca. 1/5 er cabaret, mens resten er flammeaer. Resten af dagen byder på en enkelt Sortstrubet Bynkefugl nær Slettestrand samt 12 Islandske Store Kobbersnepper, 51 Brushøns og masser af Hjejler, Viber, Stære og andre fugle på Gjøvej ved Ulvedybet.


Som det ses på ovenstående kort er der faktisk ret isolerede krat mellem Tranum Klitplantage og Slettestrand. Disse bliver næsten aldrig tjekket, men bør med dagens Fuglekongs in mente måske være genstand for en mere ihærdig indsats i forbindelse med lusk om efteråret og måske også om foråret....

1 kommentar:

  1. Hej Rune! Sændende læsning. Jeg kan kun medgive dig, at området er utroligt fuglerigt og interessant. Mine forældre har et beskedet sommerhus nær vejen til Lerup strand og området omkring deres matrikel er absolut ét af mine favoritsteder. Fosdalen og Langdal er også nævneværdige lokaliteter i nærheden.

    Hvis du skal af sted igen i den nærmeste fremtid, så lad endeligt høre fra dig.

    Mvh Søren (9400SKS)

    SvarSlet