søndag den 12. maj 2013

Dybet slår til!

Min far og jeg startede dagen i dag ved Rubjerg Knude. Efter et par timers traven rundt deroppe stod det dog klart, at der ikke var synderligt meget andet end lokale ynglefugle, hvoraf bl.a. hele seks syngende Græshoppesangere skal nævnes. Derfor besluttede vi os for at køre til Ulvedybet.

Det skulle vise sig at være en god idé, idet to Stylteløbere (øjensynligt han og hun) spankulerede rundt i Perlen. Første fund i DK i år, andet fund i "Dybet" og ny ædelart til undertegnede - fedt! Derudover trak det heller ikke ned, at Stylteløber er lokale PHK's vel nok største vadefugle-ædelartshul. Desværre græd han ikke i telefonen, da jeg overbragte ham nyheden, men det kan være han kommer til det senere på året.....
Da jeg havde glemt min telefon derhjemme fik jeg vha. min fars telefon ringet til HHN og fik ham til at melde fundet ud via Birdcall.

 Stylteløbere, Perlen, Ulvedybet, 11/5-2013.






Ud over Stylteløberne sås mange andre fugle og især Perlen var spækket med ryler og præstekraver. I Perlen sås desuden en Krumnæbbet Ryle, fire Sandløbere (sjældne i Ulvedybet), ca. 30 Temmincksryler og en afvigende svømmeand, som sås på stor afstand. Denne kunne ifølge PHK være en Krikand X Silver Teal. En lignende fugl kan ses på Netfugl.
Dagens samlede obs kan ses her.

Udover min far og jeg, så bevidnede også Henrik Christoffersen og Henrik Højholm de to Stylteløberes tilstedeværelse. Efter at have tjekket Perlen grundigt igennem, så kørte vi til Aalborg, hvor et besøg fra svigermekanikken ventede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar