mandag den 9. april 2012

Påsken 2012

Påsken faldt tidligt i 2012 og derfor bød påskevejret på hundekolde og vindomsuste dage. Det betød til gengæld, at jeg ikke skulle i felten med arbejdet og derfor kunne holde fri som normale mennesker. Skærtorsdag besøgte jeg sammen med min far Vejlerne, hvor turen langs Bygholmdæmningen havde resulteret i en yarellii-vipstjert, som det bedste, indtil jeg fandt en Amerikansk Krikand på Glombakengen. Funddatoen er i øvrigt lidt bemærkelsesværdig, idet det var på årsdagen for den fugl, som jeg fandt i Lille Vildmose i 2011. Sandsynligvis samme fugl ses samme sted igen i år opdaget af SKr 2/4-2012. Årets fugl i Glombak er i øvrigt nok også genganger med en fugl set nøjagtig samme sted i 2011 af KO.


Efter at have set os mætte i anden kørte vi over til Østerild Fjord, hvor vi så en relativ fin Nordisk Lappedykker i overvejende sommerdragt fundet af HLæ med flere om morgenen. Resten af dagen i Vejlerne gav ikke noget specielt, hvorfor vi langsomt kørte mod øst igen. Uden held forsøgte vi os med den Rødhalsede Gås ved Attrup, men i Ulvedybet sås en Tundrasædgås på nært hold.

Tundrasædgås, Østerby, Ulvedybet, 5/4-2012


Langfredag var jeg igen med min far på tur, denne gang i Lille Vildmose i 10 m/s og overskyet vejr. Vi lykkedes hverken med at se Amerikansk Krikand eller Grønlandsk Blisgås. Til gengæld sås to albifrons-Blisgæs, 2 Atlingænder, en Kongeørn og en Rød Glente.

Kongeørn, adult, Grønvej, Lille Vildmose, 6/4-2012
Også lørdag var vi på tur i det nordjyske, hvor de vesthimmerlandske søer Halkær Sø og Vilsted Sø besøgtes. Intet vildt sås, men der var godt med fugle begge steder, dog gjorde den stærke blæst og det kolde vejr det svært at tjekke fuglene helt vildt godt. Efter de to lokaliteter var tjekket igennem kørte vi op til Glombak, hvor vi efter lidt søgen så den Grønlandske Blisgås fundet af far PBu og søn JBu tidligere på dagen. Fuglen lå nu på vandet i Glombak Vejle sammen med 4 albifrons-Blisgæs. Fuglen blev på behørig vis videodokumenteret og ses længst til venstre på videoen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar